Leikkiä hallituksen kouluarvosanoilla
Poliittiset ajatuspajat näyttävät seuraavan uskollisesti taustatahojaan, kun arvioivat Sipilän perusporvarihallituksen tähänastista taivalta. Minulta tosin lipsahti kouluarvosana vahingossa yläkanttiin.
HAVAHDUIN TIISTAIN ILTAUUTISTEN jälkeen siihen, että yhdeksän maakuntalehden yhteistoimitus Uutissuomalainen oli pyytänyt ajatuspajoilta tiiviitä arvioita hallituksen menestyksestä, samaan tapaan kuin vuotta aikaisemmin. Punnersin vastaukset viiteen kysymykseen, ja sain kuin sainkin ne lähetetyksi toimitukseen tasan dead linen lyömällä kello 22.00.
Lauantaina noita kyselyn tuloksia sitten alettiin uutisoida ja kommentoidakin. Kun kunkin vastaajan näkemykset tulevat lehtijutuissa esiin vain valikoiden, sopii kenties oma osuus esittää tässä kokonaisena, kaikessa koruttomuudessaan.
- Missä Juha Sipilän johtama hallitus on mielestäsi onnistunut parhaiten kahden ensimmäisen toimintavuotensa aikana?
Hallitus on osoittanut oppimiskykyä. Työmarkkinajärjestelmän runnaaminen taipui sovitteluun ja kikyksi. Päivähoitomaksujen korotusaikeet kääntyivät puoliväliriiheen mennessä varhaiskasvatusmaksujen alentamiseksi.
- Missä Juha Sipilän johtama hallitus on mielestäsi epäonnistunut eniten kahden vuotensa aikana?
Maakuntahallinnon ja soten valinnanvapausvaateen koplaaminen yhteen hallituksen hajottamisen uhalla tullaan muistamaan poliittisten lehmänkauppojen klassikkona. Toivottavasti ei koko järjestelmän ja uudistuksen sotkeneena virheenä.
- Millaisen kouluarvosanan (4-10) annat hallitukselle sen ensimmäisistä vuosista? Perustele lyhyesti. (Vuosi sitten arvosanasi oli 6)
Toinen vuosi on ollut parempi kuin ensimmäinen, kun heikkoja tai epäviisaita esityksiä on ymmärretty vetää takaisin tai rukata. Pyöreillä luvuilla siis 7.
- Mikä on merkittävin asia, johon hallituksen pitää keskittyä seuraavina vuosina?
Soten vieminen maaliin asti käy ylitse muun, asiantuntijapalautetta paremmin kuunnellen ja arvostaen.
- Miten nykyisessä hallituksessa käytössä oleva prosessijohtamisen tapa on mielestäsi soveltunut johtamistavaksi politiikkaan?
Toimii paremmin teoriassa kuin käytännössä. On oikein, että asetettuun päämäärään voi pyrkiä eri väyliä pitkin. Mutta matkaan mahtuu liian paljon poukkoilua, puolivalmiin ajamista ja perumista. Se syö uskottavuutta ja sitouttamista.
NÄIN JÄLKIKÄTEEN HUOMAAN antaneeni kouluarvosanan yläkanttiin, kun ajattelin arviossa lähinnä hallituksen toista vuotta verrattuna sen repivään ja itseriittoiseen alkutaipaleeseen. Yhteenlaskettuna ei kahden vuoden touhu kylläkään yllä välttävästä tyydyttävän puolelle.
Mutta olkoon tuo seiska rohkaisuksi koululaisen välitodistuksessa. Vaikka talous ja työllisyys paranisivat, niin soten ja maakuntamallin suuruudistuksessa hallitus vasta punnitaan. Mikäli ylipäätään pysyy pystyssä yli perussuomalaisten puheenjohtajavaihdoksen.