Janne Peljo

Janne Peljo: Vihreä siirtymä on kilpailuetu Suomelle

Kalevi Sorsa -säätiö järjesti toukokuussa nuorille suunnatun Reilun siirtymän retriitin. Elinkeinoelämän keskusliiton johtava asiantuntija Janne Peljo puhui tilaisuudessa yritysvastuusta elinkeinoelämän näkökulmasta. Esityksen voi nyt katsoa säätiön Youtube-kanavalta.

Peljon mukaan markkinat ovat jo alkaneet siirtyä kohti puhtaita ratkaisuja. Taustalla on teknologian kehitys, politiikkaohjaus, vastuullisuuden trendi sekä sijoittajien ja kuluttajien vaatimukset.

– Monilta osin kuluttajat ja sijoittajat vaativat yrityksiltä enemmän kuin Suomen lainsäädäntö. Asiakaspuolelta tuleva paine on valtava ja vain yritykset, jotka kiinnittävät huomiota puhtaisiin ratkaisuihin ja vastuullisuuteen menestyvät.

Peljo korostaa meneillään olevan puhtaiden ratkaisujen investointibuumin olevan valtava mahdollisuus Suomelle. Globaalilla tasolla suunnitellut ja tarvittavat investoinnit muodostavat noin 8–9% globaalista BKT:stä. EU:ssa siirtymään investoidaan vuoteen 2030 mennessä 500 miljardia euroa ja Suomessa vuosittaiset investointitarpeet liikkuvat 3–8 miljardin tasolla.

– Suomen kaltaisen maan menestysresepti on se, että oma hiilijalanjälki painetaan alas ja hiilikädenjälki ylös.

Suomen elinkeinoelämä ja yritykset ovatkin Peljon mukaan vahvasti ilmastotavoitteiden takana ja näkevät hiilikädenjäljen kasvattamisen mahdollisuutena. Esimerkiksi Suomen puhtaiden energiamuotojen vienti on jo nyt kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana 45 prosenttia. Viennin kasvattaminen edelleen on tärkeää myös Suomen kestävyysvajeen ja kansantalouden näkökulmasta.

Peljo korostaa yritysten vastuullisuuden olevan ennen kaikkea liiketoimintastrateginen kysymys. Yrityksien on oltava houkutteleva kaikille sen kumppaneille aina asiakkaista hankintaketjuun ja osaajien saamiseen. Viherpesun sijaan todellinen vastuullisuus näyttäytyy läpileikkaavana yrityksessä ja sen tulisi viime kädessä olla toiminnanjohtajan vastuulla. Esimerkiksi pk-sektorin työnantajista 92% arvioi vastuullisuuden olevan erittäin tai melko merkittävä asia oman liiketoiminnan kannalta.

– Vaikka tärkeys tunnistetaan, on sen implementoinnissa vielä paljon vaihtelevuutta.

Katso koko luento (45 minuuttia sisältäen yleisökysymykset) säätiön Youtube-kanavalla.

Jaa: Facebook · LinkedIn · Twitter